LODEUR EST TOUT SIMPLEMENT MAGIQUE! |
Látványos változásoknak lehetünk tanúi a teás vendéglátás és kereskedelem területén, kenyérlesők módjára nyomjuk hideg orrunkat az eljövendő luxus teaházak kirakatának fagyos üvegére. A tea egyre népszerűbb, ha másért nem, hát azért, mert egyre többen vagyunk. De egyébként is. A zöld teák piacán évtized óta tartó egyenletes növekedést a fejlett ipari centrumokban most érdekes kulturális - kereskedelmi jelenség kíséri, sorra születnek a tea luxus shopok, néhol - egyenlőre főleg Keleten - áruházak. Már abban is nehéz megállapodnunk, mit tekintünk luxusnak. Én most arról a jelenségről beszélek, amikor a dizájn által uralt, nagy alapterületű, központi fekvésű üzletek szerveződnek tisztán a tea köré. Tea áruházak, shopok, klubok. Érdekes, ahogy végetér a bebújós, elbújós, mécsesekkel világított, papa-mama teaházak korszaka, helyettük pedig beköszönt a letisztultság és a minimál. Ami a stílust illeti, nekem oly mindegy, az xyz generáció tagjai ilyen menő hokedliken merednek majd szembe saját magukkal. Sokkal érdekesebb az egész jelenség környezete, amit két dolog határoz meg. |
Egyrészt az egy évtizede kezdődött élelmiszerválság. Miközben számolatlanul ontjuk a szemetet és dobáljuk ki a fölös élelmiszert, miközben egyre élvezhetetlenebb és egyre korszerűbb élelmiszereket gyártunk, a tea, az igazi tea ára a többi élelmiszerrel együtt makacsul kúszik felfelé. Az igazoltan organikus, vegyszermentes teák már le is telepedtek a csillagok mellé, ezekért a teákért a következő évtizedekben bármennyit ellehet majd kérni. Itt találkozik először a modernkori dizájn és az őserdő. Másrészt az emberek túlnyomó többsége szupermarketek polcain jut a teájához. Mégis, az évszázados marketing egyre másra felszakadozik, a tudás a teáról egyre szélesebb körben terjed, immár egy-egy globális cég is igazi, vagy arra emlékeztető (mert mondjuk gépben szárított, ültetvényes) fehér teát rak a filterbe az ananász és eper aroma alá. Az új globális rendben könnyebb felfedezni a teát. Csak egy kicsit kell kíváncsinak lenni, nem kell a nagy márkákra, a megszokott utakra hagyatkozni, a tea egyszerűen elénk mászik. Lehetetlen nem észrevenni, hogy az igazi tea valami nagyon más, mint amit eddig mutattak nekünk. |
SHOP BY FLAVORS BLENDED FLAVORS PURE FLAVORS
Nem állíthatjuk, hogy a fejlett világ nagy üzleti központjaiban megszületett és megszülető fényes tea áruházak valóban jó teákat fognak árulni, de legalábbis úgy kell tenniük, rá vannak kényszerítve, a dizájn csak ideig-óráig fedheti el a lényeget, mert a tudás remélhetőleg egyre több lesz. Remélhetőleg, mert az életünk rohamos átalakulása azért sok csodálkozásra okot adó következménnyel is járt. Például azzal, hogy a fiatalok nagy része semmilyen tapintható, értelmezhető formában nem találkozik a fogyasztott élelmiszerek eredetijével. A tea is nagyrészt elvont fogalommá vált, összemosódott a herbáriumokkal, az ízesítésre használt virágokkal és gyümölcsökkel, Keleten évről-évre rekordokat dönt a palackozott teák eladása. A titok, az eredeti, hamisítatlan mítosza, a szűkülő erőforrások és az életvitelünk oda vezet, hogy a tea ismét luxuscikké válik. Polgári luxus után most TEA luxussá. Sok pénz szül még többet, teljesen más léptékben, mint bármelyik magyarországi üzletben. Az árak sokszor hihetetlenek és hiteltelenek. Ezek a helyek arról szólnak, amire születtek: az egész napi, vagy heti bekapcsoltság után kikapcsolják a gépre és fogyasztásra kötött embereket egy kis relaxációval, illattal, a tea jótéteményeivel és azzal az ígérettel, hogy autentikus, tiszta, a természetből nyert orvosságot és felüdülést kaphatnak. |
DE HA NEM ILYEN, AKKOR MILYEN LEGYEN EGY TEAHÁZ? |
Nem tudom. Egy barátom szerint az igazi teaházban vannak asztalok, de összesen csak két szék van. Bejössz, leülsz, nem választhatsz, kiszolgállak és a végén eldöntöd, akarsz-e valamit fizetni. A fenti képeken az 1995-ben alapított párizsi |
MAISON DES TROIS THÉS |
és a Los Angelesben és New Yorkban 2015-ben alapított American Tearoom belső terei láthatóak. |
UTÓBBI 5600 NÉGYZETMÉTEREN. |